תקציר:
בקרב אנשים רבים ללא קשר לדתם או אמונתם קיימת זיקה לאלוהות מסוג זה או אחר. לזיקה זו אנו קוראים רוחניות. הרוחניות או האינטליגנציה הרוחנית של האדם יוצרת תפיסה אישית של היד המכוונת ביקום.
גוף המאמר:
מקדם ההיסטריה התחבט האדם בשאלות על טיבעו של היקום. שאלת ה``איך`` ושאלת ה``מה`` היו דומיננטיות מאוד בתקופה שקדמה לתגליות המדע. העיסוק בסוגיות ה ``למה`` הפכה דומיננטית יותר ככול שהאדם התקדם בהבנת הבריאה והחל לעסוק בשאלות הקשורות לגורלו ולסביבתו האישית. למה לי יש ולו אין? למה לי זה קורה ולאחר לא? מדוע האדמה רעדה היום? למה הוצפה המערה שלנו? רבים מבני האנושות החלו להאמין ב``יד מכוונת``. היד המכוונת לבשה צורות שונות, אבל מהותה לא השתנתה בהרבה. בקרב אנשים רבים ללא קשר לדתם או אמונתם קיימת זיקה לאלוהות מסוג זה או אחר. לזיקה זו אנו קוראים רוחניות.
הרוחניות או האינטליגנציה הרוחנית של האדם יוצרת תפיסה אישית של היד המכוונת ביקום. יש הרואים את היקום כהיווצרות טבעית ואת הטבע כמנגנון בעל חוקים וערכים. לאנשים אילו אנו קוראים אתיאיסטים. האתיאיסט חושב שהטבע הוא האחראי על ה``איך`` וה``מה``, וחושב ששאלת ה``למה`` ניצבת באופן עצמאי מהטבע ואינה זוכה בתשובה טבעית. אחרים מאמינים כי היד המכוונת נפרדת מהטבע או המדע ומהווה אדריכל עליון שיצר תכנית על, ואת הטבע כקבלן ביצוע. אנשים אילו לא תמיד מצליחים לראות את האדריכל העליון כישות נפרדת מקבלן הביצוע. לקבוצה זו אנו נוטים לקרא אגנוסטיים. האגנוסטי אינו משוכנע בקיומה של היד המכוונת, ורואה באלוהות המצאה של המאמינים אשר קיומה נדרש להוכחה. האגנוסטי אינו פוסל את קיומו של האלוהים אך הוא לא שם מבטחו בכוח עליון וסומך בעיקר על ישויות ממשיות יותר.
האדם המאמין? האדם הרוחני או המאמין שם מבטחו באל או באלים.
הביטחון בקיומה של היד המכוונת נותן למאמין עוצמה אישית ויכולת להתמודד עם חלק גדול מהשאלות הגדולות המעסיקות את האדם מקדם ההיסטוריה. לפיכך המאמין יכול להתעמק באמונתו כדרך חיים ובמהות האלוהות כעיסוק ראשי. האמונה המיוצגת לפעמים על ידי דת היא נכס רוחני אישי, הנמדד לעיתים במונחים של אינטליגנציה רוחנית. האמונה מוסיפה עניין וטעם לחיים, נותנת לחיים צבע ומיחד ומזינה את האדם בתחושה של ביטחון, שייכות, שלוה, אהבה, וביטוי עצמי. ביטחון, שייכות , שלוה, אהבה וביטוי עצמי? אבל רגע, אילו הם אותם צרכים בסיסיים של האדם שעליהם לומדים בשנה א במדעי החברה? האם יתכן והדתיים גילו נוסחה הנותנת את כל הצרכים של האדם ולא גילו לאף אחד? אם אכן כך, משהו צריך לבשר לשאר האנושות, אולי לכתוב על כך ספר... התשובה אינה פשוטה. על מנת לקבל את כל המרכיבים הללו שיתנו תשובה לכל הצרכים שלנו כאנשים, עלינו לרכוש שירותי אמונה או שירותי דת.
שירותי דת דומים באופן מסוים לכל שירות אחר. בהמשך נשווה את האמונה לשירות הנקרא ביטוח חיים. ביטוח חיים הוא שירות שהלקוח רוכש בחייו ואשר מקנה לו תחושה של ביטחון כל עוד הוא בעלים של פוליסה וכל עוד הוא חי. האמונה היא סוג של שירות שניתן לעטוף בכמה דרכים. כמו בביטוח חיים אפשר לרכוש ריסק, או ביטוח משכנתא, או ביטוח תאונות או ביטוח שארים וכן הלאה. גם האמונה יכולה ללבוש צורות שונות ולהגיע דרך דת או זרם ראשי או כל מנגנון אחר. הדת עצמה היא תפיסה עיקרית של שרותי האמונה שכמוה כמותג על, למשל חברת הביטוח ``מיגדל`` מנסה למתג את עצמה כישות עצמאית מהשירותים שלה. דתות יכולות להתמזג ולהתפצל. הם יכולות לשנות את השירותים העיקריים שלהם ולהעביר מסרים שונים דרך צינורות שונים. אבל המותג יישאר שלם וישרוד לאורך השנים.
מה שיפה באמונה שדומה למותגים משמעותיים בחיינו הוא שאנו מגלים עוד ועוד צדדים לאמונה ככול שאנחנו מתעמקים בה. אנו מגלים שהאהבה למותג מייצרת אושר יש מאין. כמו חולצה חדשה של טימברלנד או קסדה חדשה של הארלי דוידסון, אנו נהנים מרכישות עליהם מוטבע המותג החביב עלינו. יש ביננו שיחזיקו תמונות של המותג על הקיר. אפילו שהמותג שונה המוצרים המתלווים אליו, אנחנו נהנים מקרבתו, ומחפשים לאסוף כמה שיותר מוצרים שלו. האמונה כדרך חיים אינה שונה מחיבה לאופנועים, מעיסוק בתחביב, איסוף בולים, או ספורט. אנחנו נהנים מהאמונה, מתהדרים בה, עוסקים ומתעמקים בה, משמרים אותה ומנחילים אותה הלאה לחברינו ולבנינו ובני בנינו.
על מנת לחזק את הנאמנות למותגים שונים, ולמנוע איום מצד מותגים מתחרים אנו נוהגים להתבדל. ככול שהאיום ממותג מתחרה יותר ממשי עבורנו, אנו נתבדל יותר ויותר ממנו. הבידול שחש צרכן הנאמן למשקה קוקה קולה לצרכן הנאמן לפפסי קולה גדול רק במעט מהזרות שחש הקתולי לפרוטסטנטי. הריחוק הרגשי שחש יהודי הדתי מהדת הנוצרית גדול אך במעט מהריחוק של חסיד מחסידות גור לזרם המתנגדים הליטאים.
היפה מכל באמונה הוא שהאמונה תורמת כה הרבה למאמינים. האמונה יוצרת דרך חיים מאוד איכותית. המאמין זוכה לשירות כולל, והתמורה למאמין גדולה ומקיפה כל אספקט בחייו. כשאנו פוגשים אדם מאמין אנו חשים בביטחון ובשלוה שלו ונהנים להיות בקרבתו. המאמינים האמיתיים אינם נדרשים לבידול משמעותי, אמונתם מאפשרת להם לחיות בשלום לצד אמונות אחרות. הסובלנות והחמלה אינם נחלתם של רבים, אך מלמדת על דרגה גבוה של אמונה וביטחון. אחד מהדרכים שלי לדעת עד כמה התקדמתי באמונתי באלוהים תהיה ביכולתי לחיות בכפיפה אחת עם אנשים המאמינים בצורה שונה ממני.
שם העורכ/ת: סיימון רובסון
תאריך הוספה לאתר: 18/06/2008
הערות למאמר:
פורסם ביום חול
פריזמה הדרכה רחוב ברוך הירש 14 בני ברק 51202 טלפון: 03-6166994 פקס: 03-6166992 | כתבו לנו